עבודה בשחור VS עבודה בלבן..

יש תפיסה בקרב עצמאים, פרילנסרים, ואפילו שכירים בישראל שלא לדווח בצורה מסודרת על ההכנסות שלהם, כאשר הטענה העיקרית הנשמעת היא בדרך כלל חוסר הרצון לשלם מיסים.
כל כך חבל שאנשים מנהלים את התקציב שלהם בצורה כזו, שחסרונותיה כל כך רבים, וברוב מוחלט של המקרים גורמת לנזקים והפסדים כספיים בראש ובראשונה לאותה משפחה.

קודם כל נעשה סדר קטן, יש כמה וכמה סוגים של תשלומי מס בגין ההכנסות אך מה שנוגע אלינו הם בעיקר שניים – מס הכנסה ומע"מ, את המע"מ משלם רק עוסק מורשה, כלומר רק עוסק שבמחזור העסק שלו יש למעלה מ107,000 ₪ לשנה, מתחת לתקרה זו העסק מוגדר כעוסק פטור ואינו צריך לשלם מע"מ, ובהתאמה למחזור הכנסות חודשי מדובר בקרוב ל9000 ₪, מי שמכניס פחות מזה אינו משלם מע"מ.
מה שנשאר לנו זה מס הכנסה, שאותו צריך כל עובד לשלם החל מהשקל הראשון שמכניס, אך האם באמת מס הכנסה מחושב מהשקל הראשון? התשובה היא לא, כיוון שישנן נקודות זיכוי ממס הכנסה לכל אזרח תושב ישראל, וכאשר מדובר באדם שיש לו משפחה הוא עשוי להיות זכאי לנקודות נוספות המקנות לו פטור נוסף ממס הכנסה.

לצורך ההמחשה ניקח משפחה ממוצעת אשר לה ששה ילדים, הגדול בן 15 והקטן בן שנתיים, ובתווך יש עוד ארבע ילדים, ההורים זכאים ללמעלה מ10 נקודות זיכוי כל אחד, מה שאומר שהם לא אמורים לשלם מס הכנסה גם אם ההכנסה שלהם תעמוד על הרבה מעל ל10,000 לחודש (אני בכוונה לא כותב כאן מספרים מדויקים כי נקודות הזיכוי מושפעות מכמה וכמה נתונים שאין כאן מקומם).
נקודות הזיכוי מוקנות בנפרד לגבר ולאשה, מה שאומר שמשפחה כזו גם אם ההכנסות שלה יגיעו עד ל20,000 ₪ לחודש, עדיין סביר להניח שהיא לא תשלם מס הכנסה.

לחצו כאן והצטרפו עכשיו לקבוצת הווצאפ שלנו לקבלת עדכונים על משרות חדשות, קורסים במימון מלא ומאמרים נוספים 

מה כן יצטרכו העובדים לשלם?
התשלום היחיד שעובד כזה יצטרך לשלם הוא תשלום עבור ביטוח לאומי, וכאן מדובר בכמה מאות שקלים לחודש, תלוי בגובה ההכנסה, אך חשוב להדגיש שגם מי שאינו שכיר או לא מדווח כעוסק עצמאי נדרש לשלם תשלום חודשי דמי ביטוח לאומי בסך כ140 ₪ לחודש.

מגוחך וגם עצוב לחשוב שיש לא מעט כאלה שמתוך מחשבה לחסוך מאות שקלים בודדים מתשלומי ביטוח לאומי מוותרים על זכויותיהם הרבות המוקנות להם על פי חוק, זכויות ששוות הרבה מעבר לאותם דמי ביטוח לאומי.
הדברים אמורים לכל עובד בישראל אך בעיקר לנשים, נשים שעובדות מהבית בעבודות שונות כמו גננות פרטיות, מטפלות או מורות המעבירות שיעורים פרטיים, עבורכן דיווח על ההכנסות הינו חובה, קחו לדוגמה נושא כל כך פשוט כמו חופשת לידה, אישה שמדווחת בצורה מסודרת על עבודתה תהיה זכאית לקבל חופשת לידה מלאה מהביטוח הלאומי מה שיאפשר לה להחלים כראוי ולטפל בתינוק לפני שתחזור שוב לעבוד, לעומתה, זאת שהעדיפה לעבוד בשחור ולא דיווחה על הכנסותיה, הצליחה לחסוך לעצמה את תשלום דמי ביטוח לאומי, אך תיאלץ לחזור לעבוד תקופה קצרה אחרי הלידה כי אין לה שום השתתפות.

ישנן הטבות נוספות רבות לאותם שמדווחים על ההכנסות שלהם בצורה מסודרת, ועל זה יגיע מאמר נוסף בקרוב בעז"ה.

לחצו כאן והצטרפו עכשיו לקבוצת הווצאפ שלנו לקבלת עדכונים על משרות חדשות, קורסים במימון מלא ומאמרים נוספים 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

התחברות לאתר