כיצד ומתי מבקשים העלאה בשכר?

כיצד ומתי מבקשים העלאת שכר, וחשיבות המוכנות והכנת השטח לבקשה שכזו.

נתחיל עם המובן מאליו. אל תבקש העלאה זמן קצר לאחר תחילת העבודה גם אם אתה בטוח שהמעסיק לא יכול בלעדיך. היית צריך לעשות זאת בשלב המשא והמתן טרם התחלת לעבוד. משלא עשית זאת, המתן מעט בטרם תבקש העלאה. כמה זה מעט?

מתי לבקש? אם לא נקבע מראש מנגנון עדכון לשכר בהתאם לוותק, ואם לא מדובר בעבודה במגזר הציבורי שם קיימים כללים מוגדרים למבנה השכר, נכון יהיה לבקש העלאה רק לאחר חצי שנת עבודה והמהדרין יאמרו שנה.

מתי לא לבקש? כאשר ישנם אנשים שלוטשים עין לתפקיד שלך. כאשר העסק במצב כלכלי גרוע. כאשר עדיין לא הוכחת את עצמך בעבודה. ובוודאי כאשר אתה לא עושה את עבודתך.

מה לבדוק לפני שמבקשים? לבדוק שההערכה העצמית אינה גבוהה מדי. לעיתים קרובות אנו נתקלים באנשים שהיו בטוחים שאין להם תחליף. באנשים שהאמינו שהעסק יקרוס בלעדיהם. בדוק את עצמך באמת ובאובייקטיביות. רק כאשר אתה משוכנע שתרומתך למקום העבודה מצדיקה את בקשת ההעלאה, תוכל לקבוע שיחה עם הבוס.

עיתוי הבקשה

מומלץ לבקש בתום שנת עבודה. ככלל, לא נכון לבקש העלאה יותר מפעם אחת בשנה. נכון לקיים שיחה מעין זו לקראת סוף שנת הכספים. כאשר המעסיק מתארגן לקראת השנה החדשה. למרות שנכון לקבוע פגישה מסודרת לדיון בנושא, ישנם מקומות עבודה בהם ניתן לקיים את השיחה גם ללא פגישה מסודרת. מומלץ לא "ליפול" על הבוס ללא הכנה מוקדמת. להבהיר מראש שהשיחה תעסוק בנושא השכר ובכל מקרה לא ליזום פגישה בעת שהבוס במצב רוח גרוע מכל סיבה שהיא.

ריגול תעסוקתי

אל תתבייש לרחרח מסביבך ולנסות לגלות כיצד ואם בכלל השיגו העובדים הוותיקים יותר את ההעלאה שלהם. תמיד טוב ללמוד מניסיונם של אחרים.

לחצו כאן והצטרפו עכשיו לקבוצת הווצאפ שלנו לקבלת עדכונים על משרות חדשות, קורסים במימון מלא ומאמרים נוספים 

ההכנות

בטרם מבקשים יש לבדוק היטב "כמה אנחנו שווים". משמעות הדבר היא שיש לבדוק מהו השכר הרווח לבעל תפקיד זהה במקומות עבודה מתחרים. אם גם כך השכר שלך גבוה מעל הממוצע בשוק, אולי כדאי לך לוותר על השיחה הזו שעלולה להביא אותך לחפש עבודה במקומות אחרים. יש לתכנן את הדרישות כך שניתן יהיה "לרדת מהעץ" במקרה הצורך.

אין לבוא ל"שיחת שכר" עם תחושות בטן. יש לבוא מוכנים ומגובים בעובדות ומספרים. עליך לשלוט ברזי עבודתך ולדעת לענות על כל שאלה. באותה מידה עליך לדעת בדיוק מה אתה דורש ולהציג זאת בצורה היררכית ולוגית.

מה לבקש?

רשימת הדרישות צריכה להיות הגיונית וסבירה. לא הגיוני לבקש העלאת שכר מ-6,000 ל-10 אלף שקל… מאידך, הרשימה צריכה להיות בנויה בצורה שתאפשר הצעת פשרה שתתקבל על ידי שני הצדדים. גם הבוס יודע לנהל משא ומתן. וגם הוא יודע שהגעת עם רף גבוה כדי להתגמש בסופו של דבר. את הסכום המדויק אותו אתה רוצה להשיג, אל תחשוף בשלב הזה. תן למעסיק להעלות את הצעותיו. כך תוכל לבחון עד כמה גדול הפער בין הצעתו ההתחלתית לדרישתך המעשית.

לא חייבים לבקש רק תוספת כספית, ניתן ורצוי לבקש שיפור תנאים. פחות שעות עבודה, ביטוח רפואי, קרן השתלמות, קופת גמל, ימי חופשה נוספים, ימי הבראה, רכב חברה, דלקן ואפילו משרד מרווח יותר. כל אחד מהסעיפים האלה שווה לא מעט כסף.

איך לבקש?

בכבוד ובהערכה. ללא חנופה, ללא גאווה ובעיקר ללא מסכנות. אל תנסה לפנות אל לבו של המעסיק. לשם כך קיימות ועדות צדקה. אל תספר על מצבך הכלכלי הקשה כאמצעי לחץ. זה לא יעבוד. בטח לא לאורך זמן. אנשים בכלל ומעסיקים בפרט, אוהבים להיות בחברת אנשים מצליחים. אל תשדר מסכנות.

כאמור, יש להודיע מראש שהשיחה/פגישה תעסוק בנושא השכר. עליך להתחיל בהצגת תרומתך לעסק ולספר מה וכיצד בדעתך להמשיך ולתרום. יש לציין את כישוריך ותרומתך הייחודית לעסק ולקשור בין ההעלאה להתקדמות העתידית הצפויה כתוצאה מכך. אם אינך בטוח בכך, אל תציג זאת. בכל מקרה, אל תגמגם. דבר ברור. הצג את תרומתך ובקשתך במילים ברורות מבלי להתפתל וללכת סחור-סחור. אבל, השתדל לא לנקוב בסכום מוגדר, השאר זאת בגדר "העלאה".

אם תישאל על איזה סכום חשבת, נסה להחזיר את השאלה אל המעסיק – "הייתי שמח לשמוע מה דעתך, כדי לראות מה אתה חושב על תרומתי לעסק". אם הבוס מתעקש, שלוף את הסכום הגבוה יותר (במסגרת ההיגיון) מתוך ידיעה שבסופו של דבר המעסיק יסכים על סכום נמוך יותר. לעולם אל תציג טווח ציפיות. הבוס יבחר תמיד במספר הנמוך בין השניים…

המלצה: כדאי לך להשקיע בהכנת מצגת שתוכיח את אמיתות דבריך אודות תרומתך לעסק. לא תמיד המעסיק ער לכל הדברים שנראים לך מובנים מאליהם.

סיכויי הצלחה

כמו בהרבה דברים, סיכויי ההצלחה עומדים על חמישים-חמישים. אבל, ניתן לשפר אותם על ידי ייזום שיחות "תרומה" לאורך השנה. נכון להיכנס אל הבוס מידי חודש או רבעון ולהציג את העשייה ולשאול האם ישנן הערות שיאפשרו לייעל את "תרומתך" למקום העבודה. שוב, ללא חנופה. גם שיחות אלו צריכות להיות ענייניות ככל האפשר.

הערכות

קח בחשבון שייתכן שהשיחה הזאת תוביל לביקורת (נכונה או לא). אין מה לעשות, זה חלק מהמשחק. לעיתים קרובות תהיה זו ביקורת כואבת ולעיתים נדירות ביקורת חיובית. אל תתרגש. זכור את המטרה הסופית…

קח בחשבון שלא תמיד תקבל תשובה מיידית. ברוב המקרים, גם אם המעסיק מאוד מעריך את עבודתך, הוא יידרש לזמן בו יוכל לחשוב על הבקשה. בקש להגדיר מראש את פרק הזמן בו אתה מצפה לתשובה. תמיד תוכל להציע "העלאה רטרואקטיבית" או "מודולארית". דהיינו, במידה ואתה רואה שהבקשה עלולה להשאיר אותך בלי עבודה, או שהבוס מתקשה להעניק לך אותה, תוכל להציע העלאה מדורגת של סכום קטנטן מידי חודש, או העלאה בכפוף לביצועים שתתרחש בעוד מספר חודשים ותשולם רטרואקטיבית.

קח בחשבון שייתכן שהשיחה הזאת לא תניב לך את ההעלאה המיוחלת. אין דבר. נסה שוב בשנה הבאה.

לחצו כאן והצטרפו עכשיו לקבוצת הווצאפ שלנו לקבלת עדכונים על משרות חדשות, קורסים במימון מלא ומאמרים נוספים 
*המידע מיועד לגברים ונשים כאחד ונכתב בלשון זכר מטעמי נוחות בלבד.

המאמר באדיבות קרן קמ"ח העוסקת בקידום ושילוב המגזר החרדי בתעסוקה

התחברות לאתר